donderdag 8 augustus 2013

Summerbook Part 17

Ik ben geen keukenprinses, laat dat duidelijk zijn. Als ik iets maak of bak wil ik vooral dat het simpel en snel is. Mij lijkt het heerlijk als je zo van koken houdt dat je uren in de keuken kan staan, maar ik heb het geduld er niet voor. Je begrijpt dus dat wanneer ik iets tegen kom wat me lekker en leuk lijkt en datgene ook nog eens verschrikkelijk simpel blijkt te zijn ik het heel graag ook wil proberen. Dit keer was dat candy bark!



Dit is wat ik gebruikte. De dingen die je zeker weten nodig hebt zijn chocola (naar keuze), een schaal of bakplaat met bakpapier, een pannetje, een glazen schaaltje en een vriezer. De rest van de ingrediënten zijn aan jou. De bedoeling is dat je gaat nadenken over wat lekker zou zijn in combinatie met chocolade.
Ik koos biscuits, fudge, dummies, speculaas, rozijnen en nerds. Als je van noten houdt kan je natuurlijk losgaan met amandelen, hazelnoten, pinda’s en nog veel meer. Bij de bakafdeling in supermarkten heb je vaak kleine bakjes staan met ongezouten nootjes en pitten. Je kan het ook iets fruitiger maken door er vers fruit aan toe te voegen. Hiermee zorg je er wel voor dat de stukken chocola wat minder lang houdbaar blijven, maar vers fruit in combinatie met chocola is natuurlijk wel erg lekker. Andere suggesties: marshmallows, gedroogde banaan, pretzels, tumtums of oreo’s. Nogmaals: de keuze is aan jou. Kies wat je lekker vindt.
Je begint met het smelten van de chocola en wanneer je geen speciale smeltchocola hebt, kan je dat het beste ‘au bain marie’ doen. Oftewel: je zet een pannetje met water op het vuur, brengt die aan de kook en zet een glazen schaaltje op de pan. Hier doe je de chocola in en al roerend smelt je de chocola. Door de hitte van het kokende water eronder wordt de chocola goed warm, maar verbrandt hij niet. Dit kan wel snel gebeuren wanneer je het rechtstreeks in de pan of magnetron smelt. Zet wanneer het water kookt het vuur laag en wacht totdat je een glad mengsel hebt.
Wachten…
Voila!
Nu giet je de chocola op de bakplaat. Ik gebruikte de helft van de plaat, omdat ik ook nog met melkchocolade aan de slag wilde. Giet ongeveer driekwart van het mengsel op de plaat, de laatste kwart kan je erna nog gebruiken om eroverheen te gieten.
Nu is het tijd dat je gaat versieren! Ik gebruikte vrij veel dingen door elkaar, omdat ik veel smaken bij elkaar wilde proeven, maar je kunt natuurlijk ook slechts 1 of 2 ingrediënten gebruiken. Duw de snoepjes goed in de chocola, zodat ze straks blijven plakken.
Ik gebruikte de chocola die ik over had om over het stuk heen te gieten. Hierdoor blijven je snoepjes nog iets beter zitten en is het een beetje een verrassing wat voor stuk je hebt. Je kan er ook voor kiezen om er geen chocola over te gieten, maar ik vond het er wel leuk uit zien.
Hierna heb ik dit proces herhaalt, maar dan met melkchocolade.
Ziet dit er niet uit om van te smullen? Nadat je helemaal klaar bent en je stuk chocola naar je zin is, is het tijd om hem in de koelkast of vriezer te zetten. Voor het gemak heb ik het in de vriezer gezet, zodat het snel klaar was. Na ongeveer een uurtje in de vriezer is je chocola perfect gestold en kan je je tanden erin zetten. In de koelkast gaat het proces ietsje langzamer.
Na een uurtje in de vriezer ziet mijn candy bark er zo uit. Het leukste was geweest als ik de melkchocolade kant ook nog met het witte chocolademengsel had kunnen versieren, maar daar had ik eerder niet aan gedacht.
Je kunt nu je candy bark in stukjes gaan snijden. Ik heb het gebroken met mijn handen, omdat ik dan een wat minder ‘netjes’ effect kreeg en het eigenlijk ook wel heel simpel ging.
C’est ça! Je candy bark is klaar om opgegeten te worden. Met deze lading kan je wel een paar dagen doen, denk ik. Als je minder chocola gebruikt (ik had nu twee repen wit en twee repen melk) dan heb je natuurlijk een kleinere hoeveelheid. Het ziet er in ieder geval heel leuk uit en het maken is zo simpel als wat. Bewaar het in de koelkast, want met dit warme weer gaan ze buiten de koelkast gegarandeerd smelten.
 

1 opmerking:

  1. Hey.
    Ik heb de candy bark zelf gemaakt.
    Ze zijn heel lekker geworden.
    Xxx marrit

    Ps. Ik heb zelf nu ook een blog: maakhetzelf.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen